9.1.-31.1.2021 Milla Karppinen & Kristiina Niemenrinne
Milla Karppinen
Kajaanista lähtöisin oleva Milla Karppinen maalaa teoksiaan pääasiassa paperille
erilaisin sekatekniikkamenetelmin. Hän yhdistelee pigmentinsiirtotekniikkaa
maalaukseen ja kollaasiin sekä lisää niihin piirtäen asioita. Mieluisimpia välineitä
hänelle ovat erilaiset tussikynät ja vanha perinteinen lyijykynä, jolla saa
monenlaista herkullista jälkeä aikaan. Lisäksi hän rakastaa luoda töihinsä erilaisia
kerrostumia; läpikuultavaa ja peittävää pintaa. Akvarellit ja akryylit ovat
tyypillisimpiä hänen käyttämiään materiaaleja, niillä hän saa aikaan vaihtelevia
pintoja kuviinsa. Karppinen rakastaa leikitellä eri tekniikoilla maalauksissaan ja hän
kokeileekin uusia yhdistelmiä ennakkoluulottomasti.
Karppisen töissä toistuvat usein joko rakennukset tai ihmishahmot keskiaikaisten
patsaiden muodossa. Tähän näyttelyyn häneltä saadaan jatkoa aiempaan sarjaan,
jossa toistuvat keskiaikaiset kirkkopatsaat. Kirkollisuus on rajattu pois jo
ajatuksena kuvista ja kuvat edustavatkin enemmän nykyihmisen hektistä elämää ja
siinä pysähtymistä. Karppinen pohtii töissään ihmisen osaa ja paikkaa maailmassa
ja yhteiskunnassa. Töiden taustalla voi nähdä ihmisten ilmastoahdistusta ja muita
globaaleja ongelmia, jotka koskettavat nyt myös hyvin läheltä meitä kaikkia
suomalaisia. Ihmisten eriarvoisuus ja nykyisen kaltainen tilanne, jossa kaikkien on
avattava silmänsä pysäyttää miettimään. Kuitenkin kaiken pohjalla on toivo, tieto
siitä että jotenkin asioihin pystyy vaikuttamaan ja kaikella on tarkoituksensa.
Kirkkopatsaat hän on valinnut osaksi töitään siksi, koska ne edustavat
pysähtyneisyyttä ja jollain tapaa jähmeyttä. Maailma muuttuu ja ihminen sen
mukana, toivottavasti ikiaikainen viisaus kuitenkin säilyy ja kantaa tätä
ihmiskuntaa. Tämän hetkiseen tilanteeseen näyttelyn työt tarjoavat ajatuksen
toivosta, kaikki käy hyvin.
Kristiina Niemenrinne
Olen turkulainen, Porista kotoisin oleva kuvataiteilija, ja työskentelen mm. valokuvan,
sekatekniikan, maalauksen ja installaation keinoin. Viime vuosina olen työstänyt
pääasiassa valokuvaa, maalausta ja tekstiä, yhdistelemällä materiaaleja keskenään,
tehnyt kokeiluja ja vedostamalla ne pigmenttivedoksiksi.
Aiheet ja ideat töihini löydän yleensä sattumalta ja sen enempää etsimättä, riittää kun
ikkunalasissa on huurua, jääkukka tai leivässä homepilkku. Alkudokumentoinnin eli
kuvaamisen jälkeen alkaa varsinainen työstäminen eri menetelmin. Anekdoottina
voidaan mainita, että eräs työ sai alkunsa turkulaisen yleisö-wc:n seinägraffiteista, jotka
kuvasin, muokkasisin ja työstin valokuva-sekatekniikkamenetelmällä isoksi
pohjustetuksi akryyliteokseksi.
Varikko-Galleriassa nyt esillä oleviin pigmenttivedoksiin idea löytyi kellarikomeron
perälle sysätyn pahvilaatikon sisällöstä. Laatikossa lojui sekalaista, kirpputoreilta
hankittua tavaraa, joita olin säästänyt mahdollisia taideprojektejani varten. Sieltä
löytyivät myös nyt nähtävät vanhat, patinoituneet valokuvat, jotka yhdistin omiin
valokuviini. Yhdessä ne muodostavat nyt nähtävän kokonaisuuden Blue Project.
Näyttelyssä ei ole varsinaisesti yhtä teemaa, vaan sisältö muodostuu kuvapareista.
Töitäni on ollut viimeksi esillä yksityisnäyttelyssä v. 2020 Papu-galleriassa Helsingissä,
ryhmänäyttelyissä Suomen Pohjoismaisen Taideliiton jurutetyssä, valtakunnallisessa
OXYGENIUM-triennalinäyttelyssä v. 2019, Hovinkartanon Taidekeskuksen
valtakunnallisessa, jurytetyssä Sibelius 150-v juhlanäyttelyssä, sekä valtakunnallisessa,
jurytetyssä 20.-v ARS JOK VARS näyttelyssä.